INTERVIEW

PERTAMA
Jawatan: Cashier
Lokasi : Giant Shah Alam
Masa : 2.30 ptg

1st time interview nih.. Pakai t-shirt & jeans je. Yela ni bukan ofis, cuma shopping complex je.Tgk yg datang pon sempoi je.. Hmm lg pun walk in interview je.. Naik p ofis giant, receptinonist tu suh isi borang. Bila dia tanya part time ke? aku angguk je la..Dah abis isi tu, kasik la kat dier balik. Tunggu la dlm 15 min. Boleh la tgk muka-muka staf yg keluar masuk.Huhu.Nengok gak si receptionist ni bising-bising. Ader je yg tak kena. Adeh.. Tak best betul! Aku pon kena gak sbb kat borang tu ada yg aku x isi & ader salah isi.. Lorr mana cheq tau, awat tak inform terang-terang. Akak ni semacam la.. Either dia tu datang bulan atautu mmg perangai dia cenggitu - panas baran & kasar.. Huh! I dont know.. Pastu kuar la puan pengurus.. terus panggil nama ku. Aik? Dia sendiri yg panggil masuk bilik ke?? Musykil jap.. Uikhss salah tekaan aku ghupanya.. Dan-dan tu gak dia duduk kat kerusi depan aku..Tanya dulu blaja mana.. Kelulusan apa.. Pastu kata dier reject sbb aku mintak p/time.. Napa x minta full time? Aiseh aku x terpikir plak nak ambik full time nih.. So, katanya kalau nak keje situ gak, datangla esok atau pon time hari bekerja.. office hour dan isi borang baru..Hmm aku dah salah isi borang ke.. Alahai... ntahapapetah.. Aku tak pegi dah lepas tu sbb byk sgt cuti & aktiviti lain.. Masa aku dihabiskan ikut family.. P balik kpg, kenduri-kendara, ziara saudara-mara.. Macam-macam lagi la..Byk lak alasan ye.. hehhe..
Err jap... ni kira interview ka??

KEDUA
Jawatan : JURUTOL
Lokasi : Pej. Operasi LITRAK LDP Sunway
Masa : 9 pg

Mula-mula abah suruh naik teksi sbb aku ckp tak tau.. Actually bukan x tau sbnrnya.. tak baper pasti..So aku ambik inisiatif sendiri tanya kat member... 3 org aku tanya.. Dat mean ada 3 direction yg berbeza.. Pepagi lagi aku dah kaco depa.. huhu.. Bunyi sms masuk berselang-seli memecah kesunyian di awal pagi.. ahakss!

1)Federal Highway - Farrel -
Kasik direction dr motorola.. Tak leh nak imagine la.. Ingat-ingat balik, hmm ni mesti kena naik fly over yg mcm jambatan pulau pinang tu kan... Tapi kan pepagi slalunya jammed kat situ..

2)Jln Hicom-Proton ~ Single_guy ~
Mamat ni plak memula suh pi Pyramid. Kat situ ada traffic lite , kena ambik kanan plak menuju ke puchong. Ni aku kena u-turn sbb tempat yg aku nak p tu belah kanan..Pastu dia bg la plak jln lain... lalu depan proton tu senang bg aku.. lepas lalu IOI Mall, aku x perlu risau dah. Tempat yg dituju tak jauh.. jalan straight je.. Tapi mesti dok kiri la..kalau dok belah kanan, aku tak ingat dunia.. tau nak tekan pedal minyak tu je.. zooommmmm!!!

3)KESAS - tRex -
Cik kak ni pon kasi 2 jalan..
Yg 1st mcm En. SG bg tau.. (Amboihh,,, sama la plak aih.. Sehati sejiwa ke?? Huhu..) 2nd direction, dia inform aku.. "Better lagi ikut KESAS.. Then masuk ikut exit Sunway, senang sket"..


Hmm keluar rumah dlm kul 7.30 pg..aku terus menuju ke arah Hicon-Proton.. Jln ni mmg aku familiar sgt... Pastu x der la bersimpang-siur.. Straight la jugak..Dulu slalu guna jln ni p rumah mak cik kat Kajang tu.. Tapi skrg dah pindah maa.. Sampai kul 8.10 pg.. Tunggu jap dlm kete.. Makan minum & mekap sket.. ihikss..Start kul 8.35 pg.. Beratur & tunjuk sijil.. cukup syarat mcm dlm iklan baru dibenarkan masuk.. Yg x lepas tu kena balik la nampaknya..Ada ujian menulis, ni nak tgk tahap kecekapan & kecerdasan minda.. Dlm tgh syok-syok buat tu, ada lg yg br sampai.. Aku curi-curi dgr la komen kakak tu.. "x cukup syarat dik""Mana sijil asa?""Tak baca iklan betul-betul ke?"Tiba-tiba terdengar..."Dah lama habis SPM ni..Takkan la dok rumah je.. Diploma? Tak boleh la, minta maf ye.. utk SPM je"Aku? terlepas maa sbb td org lain yg jaga kaunter pendaftaran tu.. Tak tanya lebih pon..Hmm lepas sorang-sorang datang, byk yg balik.. Kebanyakan tu kelulusan Diploma..Lepas habis kena interview.. aku tau confirm tak dapat.. 1st - dah dgr tadi.. utk SPM je..2nd - masa kena i/view ader 1 soklan yg aku x dpt jawab.. "Awak sanggup korbankan duit awk sendiri yg tak seberapa tu, andaikata kutipan tol yg awk dpt terjejas? Awk yg jaga, jadi tak boleh salahkan org lain.. Mungkin awk salah kira.. Mana tau.. Macam mana??"Alamak.. mana nak cekau duit? Kalau RM5-Rm50 boleh lagi la kutss...Lebih dr tu.. Takkan nak mintak parents ye.. Cian kat depa.. Kengkawan? Aku segan.. Lgpun derang sure ada hal lain yg nak guna duit gak.. Cik Abang? Tak nak la susahkan dia..

KETIGA
Jawatan : OPERATOR PENGELUARAN
Lokasi : UMW TOYOTA , Shah Alam
Masa : 9.30 pg

Yang ni tak sempat di interview... Aku di tahan Mr. Guard.. huhu.. Aku inform nak masuk interview.. Dia gelak..Siap kata lagi,,, " Kalau adik leh angkai pintu besi ni, saya kasi masuk dlm.. Ada dak perempuan td boleh buat.. saya bg masuk..".. Uikhss sampai gitu skali?Mr Guard tu baik hati.. bg tau HQ tgh cari kerani.. Dia suruh aku balik rumah & dtg balik bg resume kat dia.. Hmm aku apalagi.. balik la.. tgh hari tu aku pegi sana kasik kat mr guard tu.. Harap dpt...

KEEMPAT
Jawatan : MULTIMEDIA PROGRAMMER
Lokasi : Sri Petaling
Masa : 9.30 pg

4 org je yg apply.. Ramai yg dtg lebih pada Eksekutif Pemasaran & Setiausaha.. Ada 3 panel penemuduga.. salah sorang kenai president kolej aku..Siap kem salam lagi.. Dia tanya pasal Cosware.. pasal graphic software... aku inform apa yg patut.. Dia mcm tak caya je.. ye la aku ambik IT yg lebih pada system..Ala puan, saya belajar sendiri & dpt tunjuk ajar dari mak & kawan mak saya... Saya minat puan.. Tak kisah la keje cam ne. Insya-Allah saya buat yg terbaik..Dia kata nanti ada 2nd interview.. aku akan dipanggil... Tapi sampai skrg takder pon... Tak dpt le tuh...

KELIMA
Jawatan: KERANI
Lokasi : KOMTAR Penang
Masa : 8 pg
Bertolak dari Shah Alam , hari rabu kul 4.30 ptg. Sampai Penang kul 10 mlm. Memula tu ingat nak tido umah mak lang kat Kepala Batas tp takut jammed plak esok hari. So, ummi ambik keputusan tido kat hotl Travel Lodge Butterworth. Murah dan dekat ngan jeti. Esok pagi dlm kul 630 tu dah keluar naik teksi ke feri. Dlm tempoh 1 jam, sampai Komtar kul 7.30 pagi. Breakfast jap, pastu terus p interview. Panel penemuduga ada 2 org -> sorang dari SUK & sorang lagi wakil SPA. Dlm dok interview tu Tuan Haji Mohd Fadzil (SUK) ni tanya leh ker keje sini.. Tahu ke jln sini.. Cam ne dtg.. bla.. bla.. bla.. Aku bg tau le mak aku dulu keje kat sini.. Lagipun aku ader mak cik tinggal kat penang ni. Then dia tanya nama mak aku... Tuan Haji ni buat aku terkezut & x sangka... rupanya dulu ummi staff dia.. huhu.. Start dr situ, mula la dia kasik tekanan.. Apsal nak sgt keje kerani? Awk tak tahu lg mcm mana bekerja kat sini... Mak awk tahu, cuba tanya dia nanti... Orang SPA tu plak.. Tuan Haji Dr.Ahmad Anuar tetiba tanya.. "Awak ada Diploma kan??" Erksss!! Nape la dia ungkit pasal Dip ni??? iskh.. Terpaksa la aku ngaku... Bising la plak Tuan Haji Mohd Fadzil tu... Mana awk punya sijil? Baper pointer awk? Awk ada dip keje kerani? Nape tak futher study?? Mak bapak awk kan loaded, takkan la tak leh kuar duit utk awk... Adehhh.. tak tahan aku derang ni... Aku jwb gak la apa yg patut... Tapi last skali... Derang dua kata... "Tak pe la.. Awk ada masa depan yg cerah kat tempat lain.. Tak pon sambung balaja jadik cikgu ke... Kita kasi peluang la kat depa yg ada SPM je tu... Kami bukan tak mau ambil awk keje... Kami ambil dip yg pointernya 2.0 ke bwh.. Tu sayang la dip awk tu kalau keje kerani je... Dok sini tak leh pindah² dah... Cuba lagi keje yg sesuai ye.." Terima Kasih Tuan Haji..... Selesai... jupe ummi & kengkawan dia... Aku citer la apa yg berlaku... uihsss bising kemain plak ummi & member dier tu... Sumer dok pakat cucuk ummi... "Hang call En. Fadzil tu... Amboihhh kemain dia berkatakata ye.. bla.. bla.. bla.." Heheh.. aku diam je la... Yg buat aku tersipu-sipu.. Depa kata " Dah besar ye Kak Long ni... jadik anak dara dah... Dulu dtg kecik-kecik comel je.. " Huhu.. tang tu aku malas la nak dengar, kang kuar plak pasal jodoh la plak.. iskh.. tak mau aku! Aku dah ader abang ye...


Bila aku tau nak p Penang ni.. Dah terlintas di fikiran aku nak jupe Kak Shima(Luckygirls).. anto sms.. try call.. tak dpt la plak.. Malam tu kul 11 lebih, dia bls msg... Tak dpt jumpa... Busy.. Adehhh aku dtg time dier busy.. uwaaaa!! tak der rezeki la lagi nak jupe dia... Teringat plak kat Kak Zarin (carte_blanche) & Badakwarnabiru... Tapi aku tak tau no tepon & location depa... Tak pa la... mmg x der rezeki nak jupe member forum... Aku jupe kengkawan ummi je la...


KEENAM
Jawatan: Kerani
Lokasi : UMW TOTOYA, Shah Alam
Masa : 8.30 pagi

tgh syok dating ngan abang.. ada call masuk... "Hello. Boleh saya bercakap dgn cik Nurulhuda? Ini panggilan temuduga utk jawatan kerani. Cik diminta datang pada hari isnin ni ya.." uikhss ingatkan tak dpt.. lama gak arr menunggu rasanya... hmm malam karang nak kene iron baju la nampaknya.. sok pg ada interview.. sib baik cuti sekolah.. tak der la aku nak kejar masa.. pepagi slalu anto adik sekolah..


------
Aku ni asyik mintak kerani je... nak mintak programmer, satu pon tak kena panggil...
------

0 kata-kata semangat: