Salam hijrah

Bila MASA menjengah USIA
Bila hari berlalu pergi
Lemas tanpa disedari
TIK TOK TIK
Begitu pantas detik berlari

Bila 1429H melabuh tirai
SELAMAT TINGGAL
Bila 1430H menyingkap masa
SELAMAT DATANG
Terkesima tanpa kata terlerai
Begitu alpa di alam rasa

Bila angka bertukar rentak tari
Bila hijrah bertukar azam
Berkobar semangat tanpa disedari
Begitu hijrah memahatkan iltizam

Salam Maal Hijrah to all my friends..
May Allah bless all of us.

Tag

Salam.... update sbb dh kena tag... huhu... kalu x, mmg terbiar laa umah ni

TAG PICTURE

1) Take a recent picture of yourself or take a picture of yourself right now.

2) Don't change your clothes, don't fix your hair...just take a picture.

3) Post that picture with NO editing

4) Post these instruction with your picture.

5) Tag 10 people to do this ....

Hmm.. turn korang pulak.. huhu..

(pening gak nk list... dh lama x bermesra dgn kengkawan... hahah )


1- kautsar
2- Junaidix
3- kak retna
4- Sato
5- moncherie
6- carte blanche
7- Buttet
8- Tirmidzi
9- Umar
10- zidane_ziege



ETIKA KERJA ISLAM

- ETIKA KERJA ISLAM -

Islam tidak suka umatnya menganggur dan hanya menunggu rezeki disuapkan ke mulut. Sebaliknya Islam menuntut umatnya bekerja mencari rezeki halal bagi menyara diri sendiri dan keluarga. Disebabkan itu, terdapat lima etika kerja yang perlu dipatuhi bagi memastikan bahawa rezeki yang kita dapat itu ada keberkatannya:

Justify FullIKHLAS DAN AMANAH
Bekerjalah dengan penuh kerelaan, suci hati untuk mendapatkan keredaan Allah. Bersyukurlah juga kerana dengan kerja yang kita lakukan, kita dapat menyumbang tenaga untuk pembangunan negara. Rasulullah bersabda yang bermaksud, "Sebaik-baik manusia ialah orang yang paling banyak bermanfaat bagi sesama manusia." (Riwayat Al-Quda)

CEKAP DAN TEKUN
Antara ciri-ciri pekerja yang baik adalah cekap dan tekun. Ini selaras dengan sabda Rasulullah yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah suka apabila seseorang itu melakukan sesuatu pekerjaan dengan tekun." (Riwayat Al-Baihaqi)

BEKERJASAMA
Kita tidak mungkin dapat melakukan kerja sendirian, sebaliknya kita juga memerlukan orang lain untuk melancarkan kerja. Kerana itulah perlunya sikap saling bantu-membantu untuk menjamin kejayaan dalam kerja. Allah berfirman yang bermaksud, "Dan tolong menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan." (Surah Al-Maidah:2)

MENGABDIKAN DIRI KEPADA ALLAH
Dalam melaksanakan kerja, amat penting untuk kita tanamkan dalam hati, bahawa kerjaya itu adalah amanah Allah. Kerja itu juga adalah sebahagian ibadah kita kepada Allah. Allah berfirman yang bermaksud, "Wahai sekalian manusia, sembahlah Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahalu daripada kamu supaya kamu bertakwa." (Surah Al-Baqarah:21)

PEKERJAAN HALAL
Hal ini juga tdak kurang penting kerana setiap wang yang kita peroleh akan menjadi darah daging kita. Justeru, pastikan bahawa kerja yang halal dan tidak bertentangan dengan hukum syarak kerana daging (tubuh) yang tumbuh dari makanan yang haram, akan jadi makanan api neraka!